Strona główna Aktualności Rozkład dnia Umiejętności absolwenta przedszkola Programy Kadra Przedszkola Rekrutacja |
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji
Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i
kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z dn. 15
stycznia 2009r. Nr 4, poz.17) dziecko kończące przedszkole i
rozpoczynające naukę w szkole podstawowej powinno:
-
W obszarze kształtowania umiejętności
społecznych dzieci, porozumiewania się z dorosłymi i dziećmi,
zgodnego funkcjonowania w zabawie i sytuacjach zadaniowych dziecko
kończące przedszkole powinno:
-
obdarzać uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć
to, co mówią i czego oczekują,
-
grzecznie zwracać się do innych w domu, w
przedszkolu, na ulicy,
-
przestrzegać reguł obowiązujących w
społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych,
-
w miarę samodzielnie radzić sobie w sytuacjach
życiowych i przewidywać skutki własnych zachowań,
-
wiedzieć, że nie należy się chwalić bogactwem i
dokuczać dzieciom, które wychowują się w trudniejszych warunkach,
-
umieć się przedstawić, podać swoje imię,
nazwisko i adres, oraz wiedzieć komu może przekazywać takie
informacje.
-
W obszarze kształtowania czynności
samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych oraz wdrażania
do utrzymywaniu ładu i porządku dziecko kończące przedszkole
powinno:
-
poprawnie umyć i wytrzeć się oraz umyć zęby,
-
właściwie zachować się przy stole podczas
posiłków,
-
nakrywać do stołu i sprzątać po sobie,
-
samodzielnie korzystać z toalety,
-
samodzielnie ubierać i rozbierać się,
-
dbać o rzeczy osobiste, nie narażać rzeczy
osobistych na zgubienie czy kradzież,
-
utrzymywać porządek w swoim otoczeniu.
-
W obszarze wspomagania rozwoju mowy dziecko
kończące przedszkole powinno:
-
zwracać się bezpośrednio do rozmówcy, starać
się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym,
fleksyjnym i składniowym,
-
mówić płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton
głosu do sytuacji,
-
uważnie słuchać, pytać o niezrozumiałe fakty i
formułować dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach,
-
w zrozumiały sposób mówić o swoich potrzebach i
decyzjach.
-
W obszarze wspierania dzieci w rozwijaniu
czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu
siebie i swojego otoczenia dziecko kończące przedszkole powinno:
-
przewidywać w miarę swoich możliwości jakie
będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie
o wprowadzanych i obserwowanych zmianach),
-
grupować obiekty w sensowny sposób i formułować
uogólnienia typu: to do tego pasuje,
-
starać się łączyć przyczynę ze skutkiem i
próbować przewidywać, co się może zdarzyć.
-
W obszarze wychowania zdrowotnego i
kształtowania sprawności fizycznej dziecko kończące przedszkole
powinno:
-
dbać o swoje zdrowie, orientować się w zasadach
zdrowego żywienia,
-
dostrzegać związek pomiędzy chorobą a
leczeniem,
-
poddawać się leczeniu,
-
być sprawnym fizycznie, uczestniczyć w
zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w
parku, na boisku, itp.
-
W obszarze wdrażania dziecka do dbałości o
bezpieczeństwo własne oraz innych, wychowanek kończący przedszkole
powinien:
-
wiedzieć, jak zachować się w sytuacji
zagrożenia, gdzie może otrzymać pomoc, umieć o nią poprosić,
-
orientować się w bezpiecznym poruszaniu się po
drogach i korzystaniu ze środków transportu,
-
znać zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin
i zwierząt oraz unikać ich,
-
wiedzieć, że nie można samodzielnie zażywać
leków i stosować środków chemicznych,
-
próbować samodzielnie i bezpiecznie organizować
sobie czas wolny w przedszkolu i w domu, mieć rozeznanie, gdzie
można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie.
-
W obszarze wychowania przez sztukę - dziecko
widzem i aktorem, wychowanek kończący przedszkole powinien:
-
wiedzieć, jak należy się zachować na
uroczystościach,
-
odgrywać role w zabawach parateatralnych
posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem,
-
umieć posługiwać się rekwizytami.
-
W obszarze wychowania przez sztukę - muzyka i
śpiew, pląsy i taniec, dziecko kończące przedszkole powinno:
-
śpiewać piosenki z dziecięcego repertuaru oraz
łatwe piosenki ludowe,
-
chętnie uczestniczyć w zbiorowym śpiewie, w
tańcach i muzykowaniu,
-
dostrzegać zmiany dynamiki, tempa i wysokości
dźwięku utworu muzycznego, wyrazić go pląsając lub tańcząc,
-
tworzyć muzykę korzystając z instrumentów
perkusyjnych, a także improwizować ją ruchem,
-
w skupieniu słuchać muzyki, w tym także muzyki
poważnej.
-
W obszarze wychowania przez sztukę, różne formy
plastyczne, dziecko kończące przedszkole powinno:
-
przejawiać, w miarę swoich możliwości,
zainteresowanie wybranymi zabytkami i dziełami sztuki, tradycjami i
obrzędami ludowymi ze swojego regionu,
-
umieć się wypowiadać w różnych technikach
plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu w postaci
prostych kompozycji i form konstrukcyjnych,
-
wykazywać zainteresowanie malarstwem, rzeźbą,
architekturą (w tym architekturą zieleni i architekturą wnętrz).
-
W obszarze wspomagania rozwoju umysłowego
dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań
technicznych dziecko kończące naukę w przedszkolu powinno:
-
wznosić konstrukcje z klocków i tworzyć
kompozycje z różnorodnych materiałów,
-
mieć poczucie sprawstwa, używać właściwie
prostych narzędzi podczas majsterkowania,
-
interesować się urządzeniami technicznymi,
próbować zrozumieć jak one działają i zachowywać ostrożność przy
korzystaniu z nich.
-
W obszarze pomagania dzieciom w zrozumieniu
zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń dziecko kończące
przedszkole powinno:
-
rozpoznawać i nazywać zjawiska atmosferyczne
charakterystyczne dla poszczególnych pór roku,
-
podejmować rozsądne decyzje i nie narażać się
na niebezpieczeństwo wynikające z pogody,
-
wiedzieć o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę
w radiu i w telewizji,
-
stosować się do podawanych informacji w miarę
swoich możliwości.
-
W obszarze wychowania dla poszanowania roślin i
zwierząt dziecko kończące przedszkole powinno:
-
wymieniać rośliny i zwierzęta żyjące w różnych
środowiskach przyrodniczych (na łące, w lesie),
-
wiedzieć, jakie warunki są potrzebne do rozwoju
zwierząt i wzrostu roślin,
-
potrafić wymienić zmiany zachodzące w życiu
zwierząt i roślin w kolejnych porach roku,
-
wiedzieć w jaki sposób człowiek może je chronić
i pomóc im.
-
W obszarze wspomagania rozwoju intelektualnego
dzieci wraz z edukacją matematyczną dziecko kończące przedszkole
powinno:
-
liczyć obiekty i rozróżniać błędne liczenie od
poprawnego,
-
wyznaczać wynik dodawania i odejmowania
pomagając sobie liczeniem na palcach lub innych zbiorach
zastępczych,
-
ustalać równoliczność dwóch zbiorów, a także
posługiwać się liczebnikami porządkowymi,
-
rozróżniać stronę prawą od lewej, określać
kierunki i ustalać położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a
także w odniesieniu do innych obiektów,
-
wiedzieć na czym polega pomiar długości i znać
proste sposoby mierzenia,
-
znać stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni
tygodnia, miesięcy w roku.
-
W obszarze kształtowania gotowości do nauki
pisania i czytania dziecko kończące przedszkole powinno:
-
potrafić określić kierunki oraz miejsca na
kartce papieru,
-
rozumieć polecenia typu: narysuj kółko w lewym
rogu kartki,
-
potrafić uważnie patrzeć, aby rozpoznać i
zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach,
-
dysponować sprawnością rąk oraz współpracą ręki
i oka potrzebną do rysownia, wycinania i nauki pisania,
-
interesować się czytaniem i pisaniem,
-
być gotowe do nauki pisania i czytania,
-
słuchać, np. opowiadań i rozmawiać o nich,
interesować się książkami,
-
układać krótkie zdania, dzielić zdania na
wyrazy, dzielić wyrazy na sylaby, wyodrębniać głoski w słowach o
prostej budowie fonetycznej,
-
rozumieć sens informacji podanych w formie
uproszczonych rysunków oraz często stosowanych oznaczeń i symboli.
-
W obszarze wychowania rodzinnego,
obywatelskiego i patriotycznego dziecko kończące przedszkole
powinno:
-
wymieniać imiona i nazwiska swoich bliskich,
-
wiedzieć gdzie pracują, czym się zajmują,
-
znać nazwę miejscowości, w której mieszka,
-
znać ważniejsze instytucje i orientować się w
rolach społecznych pełnionych przez ważne osoby (policjanta,
strażaka),
-
wiedzieć, jakiej jest narodowości,
-
znać nazwę państwa i stolicę, nazywać godło i
flagę państwową, znać polski hymn i wiedzieć, że Polska należy do UE,
-
wiedzieć, że wszyscy ludzie mają równe prawa
bez względu na narodowość, płeć, kolor skóry.
Wymagań odnośnie dziecka kończącego przedszkole jak widać, jest dużo.
Dlatego jedynie łącząc wysiłki przedszkola i rodziny możemy odnieść
sukces i spełnić wszystkie warunki wskazane przez MEN w stosunku do
najmłodszych. |